W jaki sposób książka „Co z ciebie wyrośnie?” może stać się drogowskazem mocnych stron i zasobów?
Zafascynowana odkryciem, że książka dedykowana najmłodszym czytelnikom pt. „Co z ciebie wyrośnie?” Aleksandry i Daniela Mizielińskich prezentuje 62 ciekawe, zabawne i dość rzadko spotykane zawody świata wraz z ilustracjami i opisami, od razu zaczęłam zastanawiać się, jak mogę wykorzystać tę książkę w pracy doradczo-coachingowej. Dziś dzielę się tym z Wami.
Nie mam własnych dzieciaków, więc skąd się dowiedziałam o tej publikacji? We wrześniu, dzięki Akademii Leona Koźmińskiego, miałam okazję uczestniczyć w konferencji HRcamp. Tam, w trakcie jednego z wielu wystąpień, przedstawiciele firmy BlaBlacar.pl opowiadali o wykorzystaniu narzędzi Design Thinking w procesie rekrutacyjnym. I właśnie tam, po raz pierwszy usłyszałam o książce „Co z Ciebie wyrośnie?”. W firmie BlaBlacar.pl jest ona wykorzystywana w trakcie wybranych procesów rekrutacyjnych jako wprowadzenie do rozmowy dotyczącej talentów kandydata.
A jak my możemy wykorzystać tę książkę wspierając innych w rozwoju zawodowym? Poniżej kilka pomysłów.
- „Co z Ciebie wyrośnie?” może stanowić doskonałe wprowadzenie do pracy nad zasobami i mocnymi stronami klienta. Warto poprosić naszego rozmówcę o zastanowienie się nad nimi i podsunąć mu książkę z prośbą o wybór kilku zawodów, które pozwoliłyby mu na wykorzystanie jego naturalnych atutów. Warto zadbać o dość luźną, zabawową atmosferę tej rozmowy i podkreślić, że nie chodzi tu o znalezienie zawodu docelowego, a jedynie kreatywne poszukiwania. Dzięki temu, że zawody nie są takie popularne i oczywiste, często skutkują odkryciem kolejnych zasobów, wcześniej niedostrzeganych przez klienta.
- Można też nadać rozmowie odwrotną strukturę i wspólnie z klientem poszukiwać odpowiedzi na pytanie „Dlaczego mógłbyś być np. organizatorem szaf/tajemniczym klientem/taksatorem/otwieraczem sejfów?” Tu wykorzystuję wybrane zawody opisane w książce i korzystam z ich opisów stworzonych przez autorów. Na bazie takiej rozmowy można stworzyć nową lub rozbudować istniejącą już listę zasobów klienta.
- Ostatnio rozważam także przygotowanie prostych kart z nazwami zawodów opisanymi w książce. Nie zawsze wygodnie pracuje się na pełnych opisach zawodów, które mogą rozpraszać niektórych klientów. Sposób zszycia książki powoduje także, że trudno jest ją pozostawić otwartą na wybranej stronie tak, by się nie zamykała.
- Książka też może stanowić doskonałe źródło pomysłów do pracy i dyskusji z dziećmi i młodzieżą. Dla przykładu, we wstępie są podane wybrane „talenty” wraz z przypisanymi do nich bohaterami książki (np. ktoś kto potrafi biegać bez chwili wytchnienia – wyprowadzaczka psów). Podane „talenty” są na tyle proste i przystępne, że mogą okazać się dużym wsparciem przy wprowadzaniu młodzieży w tematykę zasobów i mocnych stron każdego z nich.
I na koniec o dość przyziemnych, ale jakże istotnych kwestiach finansowych. Książkę zakupiłam za kwotę 32zł bezpośrednio w Wydawnictwie Dwie Siostry. Widzę, że teraz jest chwilowy brak towaru, ale to na pewno przejściowe. Dam Wam znać kiedy pozycja będzie dostępna. Pamiętam, że kupując swój egzemplarz wybrałam opcję odbioru osobistego, dotarłam pod drzwi księgarni kilka minut po zamknięciu i mimo to przemiła Pani wpuściła mnie do środka. Dlatego tym bardziej polecam Wam to miejsce! 🙂
Jeśli macie dzieciaki, książkę możecie wykorzystać podwójnie (na potrzeby swojej pracy i inspirujących pogawędek z maluchem). Jeśli nie, cena 32 zł wydaje mi się naprawdę atrakcyjna w kontekście tego, co otrzymujemy w zamian: praktycznie gotowe narzędzie do pracy z klientem nad jego zasobami i mocnymi stronami.